Return to Website

Message Forum 'Voor ALS door ALS'

Dit is het algemene ALS forum van Ardi Bouter waar veel onderwerpen en discussies omtrent ALS aan bod komen.

Feel free to post a message.

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
acupunctuur

Vandaag ben ik gestart met acupunctuur..
Een Chinese behandeling die al 5000 jaar bestaat.
Mijn voorkeur ging uit naar een man die ervan weet; een Chinese arts dus.
'Meneel van Tongelen', hoorde ik zeggen, 'hoe lang gaat het al mindel met het spleken?'
Die man moest ik hebben ; Hij heeft kennis van Yin en Yang; en van Chi (de levensenergie).
Een uur en een kwartier heb ik op bed gelegen met acht naalden in mijn lijf. In mijn hand hield ik een elektriciteitskastje met Chinese tekens erop. Ik moest drie knoppen zover draaien dat ik een trilling kon voelen op de plek waar de naalden gestoken waren.
Het rendement kan na twee of drie keer hoorbaar worden hebben.
Vandaag .. merk ik geen verschil; geen spraakverbetering. Ik hoop dat ik de letter K er beter uit ga krijgen. Die tong wil zich niet verheffen en daardoor daalt..mijn verstaanbaarheid.

Re: acupunctuur

Gisteren ben ik weer naar 'China nabij' afgereisd.
Dit keer werd stroomgebruik niet toegepast bij de acupunctuur.
Zeven ragfijne naaldjes met een 'houdgreep' van koperdraad, werden in mijn hoofd gestoken en links en rechts een naaldjes tussen duim en wijsvinger.
Eerst wat gelegen op bed en daarna gezeten op stoelen waarvan de bekleding met een nietmachientje was vastgezet; daarna nog wat rondgestapt.
Na een uur werden de naalden verwijderd door een Chinese die spoedig een kind zal gaan krijgen.
-
Wij kennen acupunctuur vanaf de 17e eeuw
In de 17e eeuw trokken Franse geografen door China en deden in het Westen verslag van hun bevindingen. Ze vertelden onder meer over Chinese artsen die ziekten met spelden behandelden en daar verbluffende resultaten mee behaalden. Een Nederlandse arts noemde al in 1688 deze behandeling met naaldjes 'acupunctuur', naar het Latijnse acus (naald) en punctus (prik).
-
'Er gebeuren wonderen hier', riep een Chinese uit.
Daar hoop ik dan maar op.
Het wonder moet nog van start gaan !

Re: acupunctuur

Vanmorgen liep ik rond met acht naaldjes in mijn hoofd.
Zo nu en dan, moet bij ieder mens de druk van de ketel. Ik keek in de spiegel van de ruimte, waar dit mogelijk was en zag naalden..., fier rechtop, in mijn hoofd staan.
Ik kreeg visioenen. .
Het leken wel pijlen uit een boog te zijn, afgeschoten door 'vreemden uit de ruimte' !
'Hoe .. kwamen onze Verre Oosterlingen toch ooit op de gedachte om naaldjes in ons lijf te planten', mij***** ik.
De website van 'mijn' acupuncturist reikte me dit antwoord aan. :
-
De chinezen hadden gemerkt dat sommige organische mankementen gepaard gingen met pijnen op specifieke plaatsen in de huid van de mens. Het verhaal gaat, dat men tijdens oorlogen opmerkte, dat als men op een bepaalde plaats was geraakt met een pijl of speer, men minder last had van een reeds bestaande kwaal. Ze behandelden de klachten door op die plaatsen splinters in de huid te prikken. De oudst bekende naalden waren eenvoudige steen- of botsplinters. In de IJzertijd ging men naalden van brons, goud en zilver gebruiken en later ook van staal.
Door het uitwisselen van ervaringen hiermee kwam men langzamerhand tot een 'kaart' van de meridianen en daarin gelegen 'putten' waardoor in het menselijk lichaam de verschillende levensenergieën lopen. Proefondervindelijk heeft men geconstateerd dat door het prikkelen, verwarmen of masseren van bepaalde plaatsen op het lichaam het probleem opgelost werd. Door eeuwenlange observatie, inzichten en intuïtie, ontstond een complex systeem van vaste punten die door stimulatie of remming een bepaald effect teweeg brachten.
-
(Een betere spraak is mij, nog niet, ingeprikt.
Volgende week loop ik rond op Madeira waar ik wat Portugees .. verstaanbaar hoop te maken.)

Re: ACCUPUNTUUR

Beste Frans e.a.,

Met alle respect en begrip voor uw situatie die - vergeleken met mij - spijtig slechter is. Ik sta al jaren in contact met een vrij bekende accupuncturist die zijn opleiding in China heeft gehad en die verbonden is bij de Sino-Japanese te Beijing.
Van hem weet ik dat neuromusculaire aandoeningen zoals MS of ALS spijtig genoeg niet te verhelpen zijn met accupunctuur. Hij vindt het dan ook geldverkwisting om hieraan toe te geven. Natuurlijk kan het placebo-effect bij sommigen een kleine rol spelen. Dat is voor ieder van ons persoonlijk.
Dit wou ik graag eventjes zeggen opdat er geen misverstand zou ontstaan.
Succes verder en hou je sterk - Eddy

Re: acupunctuur

Eddy zal wel gelijk hebben..
Toch .. wil ik de acupunctuur nog een aantal malen ondergaan.
De benadering van de genezing van een ziek persoon is bij Chinezen anders dan bij ons;
Het begint al met het stellen van de diagnose.
De acupuncturist schrijft er het volgende over op zijn website :
-
Een consult begint, net zoals bij de huisarts, met het stellen van de diagnose; dit gebeurt alleen NIET door het stellen van vragen, maar door het voelen van de pols door de arts. Vaak wordt ook naar de tong en de ogen gekeken. Meestal is deze voldoende om een behandeling te kunnen starten. Let op: een Chinese diagnose is anders dan een 'westerse' diagnose!

Een Chinese diagnose gaat uit van het lichamelijke evenwicht (yin en yang) en verstoringen hiervan. Aan de hand van de bevindingen bij de lichamelijke observatie stelt de arts vast waar de Qi-stroom verkeerd loopt of geblokkeerd is en zodoende de klachten veroorzaakt. Afhankelijk daarvan wordt de behandeling gestart.

Na het stellen van de diagnose wordt men verzocht plaats te nemen in de behandelruimte. Er wordt meteen gestart met de behandeling. Wij raden mensen aan voldoende te eten voordat men onder behandeling gaat. Elke volgende keer dat u de praktijk bezoekt, wordt opnieuw de pols gevoeld en gekeken of de behandeling effect heeft op het lichamelijke evenwicht.

Het idee met naalden behandeld te worden, boezemt sommige mensen angst in. Er wordt inderdaad een prik gevoeld, maar omdat de naald dunner is dan een injectienaald, is de pijn ook minder. Per lichaamsdeel verschilt dit natuurlijk. Mocht u een grote angst voor naalden hebben, dan wordt u op een onderzoekstafel behandeld, zodat u niet flauw kunt vallen. Het prikken gebeurt met hele dunne en buigzame roestvrij stalen wegwerpnaalden. Nadat de naald is gezet zult u eventjes een tinteling voelen, de 'Qi' gevoel. Dit gevoel ontstaat wanneer de energie in de meridiaan gemanipuleerd (versterkt of verzwakt) wordt. Afhankelijk van de klacht moeten de naalden er langer of korter in blijven zitten (10 minuten tot een uur) en worden de naalden wel of niet elektrisch gestimuleerd. Bij ooracupunctuur kan gebruik gemaakt worden van 'verblijfsnaaldjes' die tot een week kunnen blijven zitten.
*
(Fr.:) Ik ben nu voor de vierde keer behandeld. De vorige keer dacht ik wat meer controle te krijgen over mijn spreekvermogen..
De lange, intensieve wandelingen in Madeira hebben nu echter mijn mond gesnoerd.
Vanmiddag heb ik nog wat bijenspullen verkocht aan een beginnend imker.
Dat spreken van mij,
lijkt op het vliegen van een bij,
met een verlamde vleugel !

Re: acupunctuur

Van teveel beweging kan je inderdaad een terugslag krijgen (blijvend)
Ik heb dat recent na het zwemmen ondervonden (je beweegt dan veel makkelijker en wil dan ook meteen veel méér en langer bewegen)

Hebben anderen soorgelijke ervaringen?

Vriendelijke groet,


Paul

Re: acupunctuur

Beste Paul,
Jouw ervaring en die van Frans herken ik heel duidelijk. Ik krijg 2 keer in de week fysiotherapie (passief en een beetje actief). Op het moment dat de fysiotherapeut teveel van mij vraagt, ben ik de dag erna een stuk zwakker. Wel is het zo dat dit niet blijvend is.

Groetjes, Ardi

Re: acupunctuur

Hallo Ardi,

Passief in de vorm van massage, of anders.....?

Groet,

Paul

Re: acupunctuur

De Chinese, jonge assistente loopt nog steeds rond met haar ongeboren baby.
Een aandoenlijk gezicht voor mij. Ze is vitaal, praat goed Nederlands, resoluut en vertrouwt op haar toekomst. Dat is iets, waar ik sinds een jaar, geheel anders over denk.
Afstand moet ik nemen; zien dat een mensenleven anders kan gaan lopen. Als je ziet hoe je levensweg veranderd is van richting, moet je bedenken dat andere dingen op je pad gaan komen.
-
Vrolijke geluiden..
Een kind van een jaar of twee, loopt rond met wat ongecontroleerde bewegingen. Ook hij heeft naaldjes in de krullen. Het verbaast me dattie ze er niet uittrekt !
Oma volgt hem op de voet.
Zij volgt zijn pad en hij heeft er geen weet van.
Zo gaat het in het leven.
Stel je routeplanner bij als je een straat hebt gemist.

Re: acupunctuur

Dinsdag zag ik beschuit met blauw-witte muisjes liggen op de balie. Er zal dus een Chinese jongeling geboren zijn.
De moeder zal haar liedjes elders hebben gezongen.
Ik ben nu voor de zesde keer met naaldjes behandeld tegen mijn spraakgebrek, maar de 'spraak-baby'is nog niet geboren.
Als het lukt worden jullie, lezers, op beschuit met muisjes getracteerd !

Re: acupunctuur

Beste Frans,

7 is een geluksgetal. Ik hoop dat je er baat bij hebt, ik wens je het van harte toe.
groetjes en hou de moed erin
Carine

Re: acupunctuur

Carine.., bedankt voor je positieve inbreng.
De Chinese arts (die weinig woorden zegt) liet vallen dat het rendement pas na 8 tot 10 behandelingen kan worden vastgesteld.
Zo verschillen nabije westen en het verre oosten toch maar weer van elkaar.

Re: acupunctuur

Carine, helaas werd de zevende keer geen 'habemus papum' voor mij. Gejuich is mij niet uit de keel geschoten.
De Chinese arts weet voor mensen die wat negatief zijn, een route uit te zetten die 180 graden wordt gedraaid.
'Nog twee maal de weg opgaan, meneer Van Tongelen! Het spleken gaat vast betel !'
Ook zag ik de jonge moeder voorbij schieten. Ik kon niet veel bewegen, want als haar vader/schoonvader mij links en rechts naalden tussen wijsvinger en duim heeft gestoken tot aan de houdgreep van dit metalen object, voelen mijn handen aan.., als ware ze met een hamer geslagen.

Re: acupunctuur

Frans, je bent een voorbeeld voor anderen hoe je de tegenslag van de acupunctuur op een humoristische manier verwoord op het forum.
Helaas zijn er geen beschuit met muisjes. Maar wij Belgen zijn eigenlijk verzot op friet met biefstuk en een lekker duveltje....Hou je goed!
Groetjes Carine

Re: acupunctuur

Voor de achtste keer voelde de arts mijn rechter- en mijn linkerpols om te kunnen vaststellen hoe de energie 'verloopt'.
Hij knikt mij dan bemoedigend toe, ik bedank hem voor het positieve gebaar, ga zitten en wacht het moment af dat ik weer een speldenkussen zal gaan worden.
In het lokaal zat een knap, jong stel. Hij wees haar iets wat korzelig aan en ik begreep dat irritatie de ondergrond hiervan moest zijn. Hij was patient en machteloosheid is de basis.
Uit het kamertje van de polsenvoeler riep de China-arts met Chinese klankkleur: 'He, jongen, tijd niet gezien ja' .
De patient verschoot van kleur; geen verbolgenheid dit keer, maar verlegenheid scheen bij hem op te komen.
Mensen, die niet gezond zijn, zien er kwetsbaar uit. Vanachter een krant heb ik dat kunnen bekijken. Een dokwerker met korte benen en fors bovenlijf liep voortdurend, gepannen heen en weer; zijn vuisten gebald en onverstaanbaar mompelend.
Een ander figuur zat met gesloten ogen, uitgezakt in een stoel en leek op een vonnis te wachten.
Een blonde vrouw die met weerzin haar naalden had ontvangen, zat verkrampt in haar stoel te wachten op mogelijke pijnscheuten.
Hoe ik erbij zat.., zou een ander moeten zeggen. Mijn vrouw heb ik het niet gevraagd.
Haantjesgedrag zal dat wel wezen !

Re: acupunctuur

Het rendement van de Chinese acupunctuur is voor mij niet hoorbaar geworden.
ALS patienten kennen helaas maar EEN richting..
Mijn geschreven berichtjes zal ik doorsturen naar de man die mij heeft behandeld. Wie weet heeft hij mij toch nog wat te melden.