Return to Website

Message Forum 'Voor ALS door ALS'

Dit is het algemene ALS forum van Ardi Bouter waar veel onderwerpen en discussies omtrent ALS aan bod komen.

Feel free to post a message.

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
taai slijm

Had ik niet ergens iets gelezen over het gebruik van ?? oogdruppels voor het oplossen van slijm, maar ik vind het niet meer terug. Wie kan mij helpen?

groetjes

Re: taai slijm

gevonden...!
'indammen slijmvorming'
http://pub34.bravenet.com/forum/2861745788/show/464629

Re: taai slijm

bedankt frans, dit was nog eens een snelle service!!!!! alvast een vrolijk pasen voor iedereen!!!! en dat al die wie het wat minder gaat toch ook mooie momenten hebben. Mijn man zit ook in een mindere periode en straks komt de dokter die beslist of we op vakantie vertrekken of niet
groetjes

Re: taai slijm

Ik hoop dat je op vakantie kunt en dat je het fijn zult hebben!

Re: taai slijm

Dag Anita,
Aan mijn bovengenoemd stukje over slijmvorming heb ik zojuist het volgende toegevoegd:
*
Van teveel slijmvorming heb ik last. Op zoek gaande naar een medicijn.., vond ik Via internet, het volgende:
-
www.steljevraag.nl
Question Details
question by: maggie WO 357 days
Q waarom krijg ik veel speeksel in mond?

Als ik praat krijg ik meer en meer speeksel in mijn mond, zodat ik ga praten met de zgn consumptie, het loopt dan mijn mondhoeken uit en ik sproei het richting gesprekspartner. Graag zou ik weten hoe dit komt en of er iets aan te doen is.

answered by: ritanila 357 days
A Beste Maggie

Bij overmatige (= hyper-) productie van speeksel (= saliva) door de speekselklieren (= glandula salivalis) zijn de mogelijke oorzaken onder andere
- denken aan, zien of ruiken van (lekker) voedsel;
- tandheelkundige behandeling: bijvoorbeeld het dragen van een beugel of na het plaatsen van een prothese;
- ziekte van Parkinson (de patiënt slikt het dan niet in);
- sommige infecties;
- op de kinderleeftijd;
- een geestelijke handicap;
- zwangerschap (hyperemesis gravidarum);
- obstructie in het traject pharynx-slokdarm bij een carcinoom of paralyse.

Overvloedige speekselwerking noemen we ook sialorroe.

Er is over het algemeen weinig aan te doen. Wanneer de oorzaak niet te vinden of te beïnvloeden is, mogelijk behandeling met medicijnen als atropine, Multergan®, Disipal®, glycopyrronium, scopolamine-pleisters (Scopoderm TTS®).
Bij zeer hardnekkige gevallen wordt de uitmonding van de speekselklier (ductus submandibularis) wel (naar dorsaal) verplaatst door middel van een operatie.

Groeten en sterkte ermee
Rita Niland
Gezondheidswijzer GGD NWN

Re: taai slijm

hallo,

bedankt voor de snelle reacties. Jean Pierre krijgt andere antibiotica, een puffer en Medrol en voelt zich al wat beter zodat ik nu snel verder kan inpakken en we in de loop van de dag op vakantie naar de Ardennen vertrekken. Nu nog wat redelijk weer en dan moet het lukkeni

groetjes en tot over 14 dagen als alles meezit!!!

Re: taai slijm

Een mens produceert 2 liter speeksel per dag.
Normaal slikt hij dat weg in 600 slikbewegingen.

Neemt het vermogen om te slikken af, dan blijft er een te grote hoeveelheid speeksel in de mond achter.

Ademt u door de mond, zowel overdag als 's-nachts, dan ontstaan er twee problemen.
In de eerste plaats wordt de ingeademde lucht bevochtigd door de grote hoeveelheid speeksel in de mond. Daardoor wordt de slijmvorming in de longen vergroot.
In de tweede plaats wordt het speeksel in de mond droger en dus taaier door de ingaande en uitgaande luchtstroom door de mond.

Daarom is het van groot belang dat mensen naar de logopedist gaan, lang voordat zij problemen met praten, ademhaling en slikken hebben. Om te leren goed door de neus in en uit te ademen. Hoe langer tevoren u dat doet, des te groter de kans dat u op enig moment automatisch goed gaat in- en uitademen.

En dan nu, wat er te doen is aan het overschot aan speeksel.
Medicijnen zoals atropine kennen vervelende bijwerkingen. Heeft u er geen last van, blijf het dan met gerust hart gebruiken.
Heeft u er wel last van dan zijn er de volgende mogelijkheden:
1. bestralen van de speekselklier.
2. botox
3. deels weghalen speekselklier.

Met botox heeft men nog niet zoveel ervaring; het is nu waarschijnlijk nog niet de beste van de drie mogelijkheden.
Weghalen van een deel van de speekselklier moet worden afgeraden.
De slijmvliezen hebben vocht nodig. Teveel weghalen is onherstelbaar.

De beste van de drie is bestraling.
Dat gebeurt meestal in twee keer, enkele dagen na elkaar. Het kan een paar dagen pijnlijk zijn.
De werking blijft enkele maanden tot een halfjaar aan.
De bestraling wordt gedaan door een radioloog.
Op de aanbevolen hoeveelheid bestraling kom ik terug.

Wie het wil houden bij afvoeren van het teveel aan speeksel zijn er meerdere mogelijkheden.
Ik noem er twee.
Papieren zakdoekjes.
Een apparaatje waarmee u het teveel aan speeksel kunt uitzuigen en dat verkrijgbaar is via de thuiszorg.

De thuiszorg heeft hier wel ervaring mee omdat het bij veel meer ziektebeelden voorkomt.

Re: taai slijm

In aanvulling op het voorgaande:

Iedereen produceert slijm in de longen.
Daar komt men normaal van af door het op te hoesten.

Als de kracht van de 'hoestspieren' afneemt moet u toch van het slijm af, want anders ontstaan er luchtweginfecties. Longontsteking.

Hoe komt u dan van het slijm in de luchtwegen af?
Loskloppen en uitzuigen. Met een apparaat dat u via de thuiszorg kunt bekomen.

Voor adviezen kunt u natuurlijk ook terecht bij de beademingsartsen van het Centrum Voor Thuisbeademing (CTB).

Re: taai slijm

Dag Bram,
Bedankt voor je advies en uitleg over de wijze van ademhalen.
Vandaag heb ik dat toegepast en ik voelde me een ander/beter mens worden.
(In de tuin compost gezeefd en de oude keuken afgevoerd naar de vuilstortplaats)
Je schreef o.a.
-
Ademt u door de mond, zowel overdag als 's-nachts, dan ontstaan er twee problemen.
In de eerste plaats wordt de ingeademde lucht bevochtigd door de grote hoeveelheid speeksel in de mond. Daardoor wordt de slijmvorming in de longen vergroot.
In de tweede plaats wordt het speeksel in de mond droger en dus taaier door de ingaande en uitgaande luchtstroom door de mond.

Daarom is het van groot belang dat mensen naar de logopedist gaan, lang voordat zij problemen met praten, ademhaling en slikken hebben. Om te leren goed door de neus in en uit te ademen. Hoe langer tevoren u dat doet, des te groter de kans dat u op enig moment automatisch goed gaat in- en uitademen.
-

Re: taai slijm

Zoals beloofd kom ik terug op bestraling van speekselklieren.

De methode van radioloog Blank in het AMC kan worden uitgevoerd door iedere radioloog.
Hij bestraalt met snelle elektronen (10-14 MeV), bij een veldgrootte van 10 bij 7 cm, 6 Gray per klier, twee keer in één week.

Het levert enige pijn op die binnen enkele dagen verdwijnt. Er is geen smaakverlies en geen huidreactie.

Eenmalig bestralen met 8 Gray kan ook. Dat levert bijkomend voorbijgaande roodheid en branderigheid van de huid op.

Is het effect onvoldoende, dan kan de behandeling worden herhaald.
Het effect duurt 4 tot 6 maanden.

De reden dat botoxbehandeling wordt afgeraden is vooral dat het een toename van kauw- en slikstoornissen kan opleveren en zwakte van gelaatsspieren, zelfs dislocatie van de kaak.