Return to Website

Message Forum 'Voor ALS door ALS'

Dit is het algemene ALS forum van Ardi Bouter waar veel onderwerpen en discussies omtrent ALS aan bod komen.

Feel free to post a message.

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Raadpleeg uw arts.

Jan Arendonk was in China als begeleider van iemand met ALS.
Toen het niet goed ging met een Nederlander die overdag beademt wordt en kort voor zijn reis een longontsteking had gehad, besprak hij met de andere aanwezigen wat je aan mensen in die conditie zou moeten adviseren.

‘Wij kwamen er niet uit” wist hij te melden.

Dat komt doordat hij twee aspecten niet kon scheiden:
1e wat je zou moeten adviseren;
2e wat de geadviseerde met het advies moet.

Bedenk daarbij dat Diana Pladdet een situatie beschreef van iemand die nog niet aan beademing toe is.
Longinhoudmeting in Nederland vlak voor de reis naar China wees 84% aan.
Dezelfde meting in China leverde 74% op. Tien procnt minder!
De Chinese arts verklaarde dit uit de luchtverontreiniging in Beiïng.

Die luchtverontreiniging kan een beademd persoon met 40% longinhoud of lager, dus in de terminale fase brengen, die voor mensen zonder beademing bij 30% begint.

Die afname van longcapaciteit vermindert ook het vermogen om slijm op te hoesten.
Dat vergroot de kans op luchtweginfectie.
Dat heeft meerdere malen geleid tot overlijden van China-gangers.

Het aspect: “wat moet je adviseren?” dient te worden beantwoord met: “ga niet!”.

Het aspect: “wat moet de geadviseerde met dit advies?” dient te worden beantwoord met:
“Hij zou het advies moeten opvolgen, maar of hij dat doet maakt hij zelf uit.”

Het is echter niet reëel om de beslissing geheel aan de patiënt zelf over te laten.
In zijn (wan)hoop kan hij de consequenties niet overzien.
Hier zou dr Huang zijn verantwoordelijkheid moeten nemen.

Dr Huang dient te verlangen dat patiënten die naar China willen eerst hun arts vragen of dit – gelet op hun conditie – verantwoord is.
Dr Huang dient te eisen dat wie de reis apert is ontraden, thuis blijft.

Neemt u wat dat betreft gerust een voorbeeld aan de heer Ardi Bouter.
Mijnheer Ardi heeft vooraf aan zijn arts gevraagd of zijn conditie de reis en de operatie zou toelaten.

Re: Raadpleeg uw arts.

beste bram,
geheel mee eens.als je niet operabel meer bent leg je verantwoordelijkheden bij anderen neer.niet alleen bij dokter huang, maar ook andere hulpverleners.en wat dacht je van de crew van de maaschappij waar je meevliegt.onverantwoordelijk.

groet,
ardi

Re: Raadpleeg uw arts.

Mijn man heeft op 5 april jl besloten NIET naar China te gaan. Hij zou in mei a.s worden behandeld.
Mijn man heeft deze moeilijke keuze gemaakt nadat hij voor een dubbele longontsteking was opgenomen in het ziekenhuis. Longontsteking was de grens.
Hij wil samen met ons, onze vrienden en familie gezellig leuke dingen doen voor zolang het kan. Hij gaat zijn energie daar voor gebruiken.

Vorig jaar juni is in Haarlem de longinhoud gemeten van mijn man. Wij wonen onder de rook van Corus (Hoogovens) In oktober is, toen hij was opgenomen voor plaatsing van de PEG, de longinhoud opnieuw gemeten. In Amsterdam dan. De longinhoud was 10% hoger. Volgens de arts in het AMC zou de 1e keer de longinhoud niet goed gemeten zijn maar n.a.v het stukje van Bram vraag ik me af, zou het niet kunnen zijn omdat wij in een vervuilde omgeving wonen, dat de longinhoud lager was?