Return to Website

Message Forum 'Voor ALS door ALS'

Dit is het algemene ALS forum van Ardi Bouter waar veel onderwerpen en discussies omtrent ALS aan bod komen.

Feel free to post a message.

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
nieuwe stap in stamcelonderzoek

In de krant (De Stentor) las ik o.a.:
-
Belgische onderzoekers hebben mensenlijke embryo's gekloond uit eicellen die in een laboratorium tot rijpheid waren gekomen.

Het aanbod van eitjes is gering, omdat de meeste voor de IVF-behandeling moeten worden gebruikt. Circa 10% van de eicellen is onrijp en kan niet voor IVF worden aangewend. Het is de Belgen gelukt !

De vondst biedt mogelijkheden om het aantal embruo's dat kan worden gebruikt voor stamcelonderzoek DRASTISCH te vergroten.
-

Re: nieuwe stap in stamcelonderzoek

Wat betekend dit nieuws dan eigenlijk.

Re: nieuwe stap in stamcelonderzoek

Yvonne,
Vandaag in de Belgische krant 'Het Volk' dit artikel over embryo's. Misschien brengt dit je meer duidelijkheid.

http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=GO2FR4AO

groetjes Carine

Re: nieuwe stap in stamcelonderzoek

dat..er meer eicellen voor onderzoek beschikbaar komen !
En daardoor wellicht een lichtje in de duisternis voor ons.

Re: nieuwe stap in stamcelonderzoek

Mevrouw Yvonne heeft gelijk wanneer zij meent dat het niet direct iets oplevert in het kader van onderzoek met stamcellen.
Dat komt omdat de gekloonde embryo's op dit moment te weinig 'body' hebben om stamcellen op te leveren.

U kunt er echter van verzekerd zijn dat wetenschappers op dit succesje voortbouwen.
Op een dag zullen de gekloonde embryo's wel degelijk voldoende 'body' hebben om stamcellen te leveren.

Een filosoof sprak ooit uit: "it takes many small steps to climb a mountain".

Dit is zo'n 'small step' dat past in een van de routes die bergopwaarts voert.

Dit soort berichten maakt mij een beetje blij, ook al weet ik dat ik al lang onderaan die berg begraven lig voordat onze wetenschappers de bergtop naderen.
Het maakt mij blij omdat ik weet dat men zich inzet voor ons; de ALS-populatie, incluis toekomstige generaties.
Dat het nog enige generaties vergt vooraleer men kan oogsten maakt niet dat ik het niet zie als er weer een 'big small step' voorwaarts is gezet.