Return to Website

Message Forum 'Voor ALS door ALS'

Dit is het algemene ALS forum van Ardi Bouter waar veel onderwerpen en discussies omtrent ALS aan bod komen.

Feel free to post a message.

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Tips t.a.v medicijnen via sonde/problemen met sondevoeding

Hallo allemaal,

Ik denk voor jullie toch wel belangrijke informatie te hebben over problemen met sondevoeding en problemen bij het geven van medicijnen met filmcoatedlaagje via de sonde. Ik heb zelf naar de oplossingen gezocht en wil deze met jullie delen zodat jullie van deze tips weten voor het geval jullie er ook tegenaan lopen.

Sondevoeding:
Henk begon met de Standaard sondevoeding. Ik noemde dat voor andermans begrippen "witbrood". Henk kon slecht naar het toilet en in overleg met de dietiste werd besloten sondevoeding met vezels te gebruiken. Dit noem ik "bruinbrood". Henk gebruikt Nutrison Multi Fiber. Toen Henk zelf nog een beetje kon lopen, ging het allemaal wel. Dit werd anders toen hij niet meer kon lopen en de hele dag stil zit of ligt. Men gaf hem lactulose maar ook dit is het niet. Ineens ga je weer aan de race en naderhand komt het helemaal niet meer. Toen gaf Thuiszorg aan dat er zwaarder geschut moest komen (Clysma via huisarts) waarop ik die dag uit de supermarkt Roosvicee Laxo heb meegenomen, een nieuw theezeefje gekocht en die dag Henk Limonade toediende die ik eerst had gezeefd omdat ik niet wist of er frutseltjes in de roosvicee zaten. Roosvicee Laxo is helemaal glad en kun je zo toedienen. Nu heb ik hem een aantal malen wat gegeven en het werkt echt!!! Dus mochten jullie hier last van krijgen, denk dan aan de Roosvicee Laxo.

Medicijnen via de sonde:
Medicijnen met een filcoated laagje kunnen voor problemen zorgen als je ze via de sonde geeft. Ik heb een apparaatje bij de apotheek gekocht waarmee je de medicijnen fijn kunt draaien. Maar de medicijnen met het filmcoated laagje krijg niet helemaal fijn. Het filmlaagje blijft grof en het is moeilijk de grove deeltjes weg te halen. Oplossing: Een simpel theezeefje. Doe eerst de medijnen met filmcoated laagje daarin, zeef het en het achterblijvende spul weggooien. Dat is het filmcoated laagje.
Ik ben hier pas achter gekomen toen de sonde een aantal malen door de Rilutek was verstopt.

Re: Tips t.a.v medicijnen via sonde/problemen met sondevoeding

Beste Mirjam
Hartelijk dank voor de info ,ik ga zo rap mogelijk die Roosvicee Laxo kopen voor Hubert
Cecilia uit( Kaulille) Belgie

Re: Tips t.a.v medicijnen via sonde/problemen met sondevoeding

Hoi,

Wat betreft de medicijnen met een filmcoat, kun je het ook in lauw water of thee oplossen, en het dan op die manier via de peg toendienen.
Ook als mensen nog wel oraal iets in kunnen nemen, kan dit een prettigere manier zijn.

Melanie