Return to Website

Message Forum 'Voor ALS door ALS'

Dit is het algemene ALS forum van Ardi Bouter waar veel onderwerpen en discussies omtrent ALS aan bod komen.

Feel free to post a message.

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Misschien nog andere tips

Hallo allemaal

In de loop van de tijd ben ik tegen verschillende problemen aangelopen. Er schiet me nu weer het e.e.a te binnen wat ik jullie ook wil laten weten.

Naast die verrotte ALS kwamen er bij Henk o.a maagpijn voor. De huisarts schreef Losec voor. Toen ik dit ophaalde bij de apotheek, liet de dame weten dat dit goedje in water oplost en zo gegeven kan worden via de sonde.
GEEF NOOIT LOSEC VIA DE SONDE!!!!!! Losec valt uit elkaar in kleine korreltjes, een heleboel. Als je dit met water vermengd en via de sonde geeft, zakken de korreltjes 1 kant op. Omdat het slangetje zo dun is en de korreltjes zo talrijk was het snel gebeurd. Het doorspuiten met water na het geven van medicijnen lukte al niet. Ik kreeg er geen beweging meer in. De huisarts kwam, ook niet en ook een verpleegkundige heeft het nog geprobeerd en ook dit ging niet. Dit werd dus een ritje AMC die hem door hebben kunnen spuiten. Een halve dag weg.
Ik heb de ervaring dat alles wat oplost als 'geschikt' wordt aangemerkt door de apotheek. Ik denk dat het theezeefje een goede maatstaaf is misschien. Kijk uit met het geven van andere medicijnen en vraag eventueel in het ALS centrum of bij je behandelend arts een zwarte lijst voor medicijnen die niet via de sonde kunnen worden gegeven.

Mocht je bij het doorspuiten van bijv de sonde met water een tegendruk voelen, haal de spuit weg en leeg deze. Zet de spuit opnieuw op de sonde en trek de spuit naar je toe voorzichtig. Op die manier kan het lukken een verstopping voor te zijn.
Lukt dit niet, pak dan lauw/warm water en probeer dit in te spuiten voorzichtig.
Lukt dit niet dan zal de arts waarschijnlijk cola, 7 up of spa rood adviseren. Dit kun je ook nog proberen.
Mij is later in het amc geleerd om het rode dopje weg te halen en een 10 ml spuit, gevuld met lucht op het dunne gedeelte te zetten en te proberen de sonde door te spuiten met lucht. Vaak hoor je een plop. Zet het spul weer in elkaar en spuit door met water.

Fluimicil, een medicijn wat mijn man ook gebruikt, is een bruistablet. Bruistabletten houden de sonde goed schoon.