Return to Website

Message Forum 'Voor ALS door ALS'

Dit is het algemene ALS forum van Ardi Bouter waar veel onderwerpen en discussies omtrent ALS aan bod komen.

Feel free to post a message.

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
nekspieren

Hallo,
Mijn man heeft de laatste tijd veel last van zijn nekspieren. De spieren in zijn nek werken niet meer goed waardoor zijn hoofd steeds naar voren valt, met als gevolg dat hij ook weer steeds een klap in zijn nek voelt. I.o.m de revalidatie is een open nekkraag gemaakt maar die steunt op zijn borstkast waardoor hij zich nog benauwder gaat voelen. Dit is dus geen optie. Heeft er iemand ervaring met een betere oplossing ?
groetjes , Ina.

Re: nekspieren

Iets bij de orthopedist latenmaken die op de schouders steunt??? En de rolwagen een beetje naar achter kantelen zodat het hoofd meer op de kopsteun rust?
groetjes!

Re: nekspieren

Hallo Ina,

Ik heb ook last van mijn nekspieren.
Ik laat mijn nek weliswaar niet continu hangen, maar moet soms ondersteuning gebruiken.
Bij mij wordt regelmatig cure-tape of fysiotape op een aantal plaatsen in de nek aangebracht.
Ik heb er baat bij. Ik gebruik tot nu toe zelden de nekkraag.
Af en toe moet moet de huid wel eens een paar dagen "luchten", dan geen tape laten aanbrengen.
Aanbrenging door fysiotherapeut.
Niet alle fysiotherapeuten zijn met de tape op de hoogte of hebben de vereiste cursus doorlopen.

Groeten,
Hans

Re: nekspieren

Hallo Ina en anderen,

Ik wil alsnog graag reageren op je oproepje aangaande pijnlijke nekspieren. Je schrijft; ze werken niet meer?
Misschien wordt het nog beter uitgedrukt worden, wanneer we zeggen; ze zullen zo zwak en verslapt dat ze het hoofd niet meer kunnen rechthouden of dragen?!

Er werd een kraag aangemeten maar die bied weinig oplossing en drukt bij je man op de borstkas wat dan weer benauwdheid veroorzaakt? begrijpelijk!
Misschien zijn er nog andere oplossingen aangedragen?

Ook wat Hans schrijft over die kleefpleister zou vaak een goede opossing zijn!
Ik weet echter niet of dit in de situatie bij je man, nog voldoende effect heeft en of het daarom niet beter meer integraal kan worden aangepakt?

Ja, ik heb er enige ervaring mee. Om het probleem beter te kunnen aanpakken of wat op te lossen moeten we ook wat beter kunnen begrijpen wat de oorzaak van deze pijn of zwakte kan zijn!?
Hoofdoorzaak de spierziekte waardoor je man wellicht al langer verlamd is en daarbij ook onvoldoende kan doorademen?
Verder zal kunnen aangenomen dat zijn rug schouders armen en nekgebied meer verkrampt zijn of soms wat koud aanvoelen?
Wellicht raakt daardoor ook één en ander al langer onvoldoende doorbloed, daarbij kunnen vooral mensen met a.l.s. zich zelf onvoldoende opwarmen daar ze niet meer of onvoldoende kunnen bewegen.
Wanneer we genoemde gebieden wat zouden kunnen ontkrampen, wat los zien te werken, dan zal je man daardoor ook wat meer los komen, zijn ademhaling zal iets meer opgang komen en het gebied zal ook meer doorbloed en vooral opgewarmd worden! Dit zou dan naar omstandigheden om de één twee of drie weken kunnen herhaald worden.
Wanneer we deze gebieden helemaal kunnen losmaken op basis van ontspannen en ontspannen kunnen doorademen dan zou de nek en de nekspieren iets meer versoepelen en wat steviger worden! Maar dan zou vooral ook het lichaam met meer zuurstofrijk bloed kunnen gevoed en opgewarmd worden, alles beter kunnen doorstromen!
Ook het pijnprobleem bij a.l.s zoals dit in een ander hoofdstuk werd aangehaald zal met deze aanpak naar mijn inzien wat langer kunnen uitgesteld worden of minder op de voorgrond hoeven treden. Daardoor zouden we vooral ook in een eerder stadium meer kwaliteit van leven kunnen ervaren. Dan zal ook langer een betere longventilatie, zuurstof of buitenluchtopname kunnen plaasvinden, waardoor het ziekteproces naar mijn inzien enigzins zou kunnen vertraagd worden. Longproblemen zullen dan naar mijn inzien minder kans krijgen!

Misschien ken je iemand die dit voor je kan doen? Je mag ook contact opnemen voor verdere informatie!

Beste groeten, Mia